"Alattad a föld, fölötted az ég, benned a létra." (Weöres Sándor)

2012. június 5., kedd

Graham- és rozslisztes cipók

Bálintné Matyelka Judité az alaprecept, hálás vagyok érte! Ez most a kedvencünk, hetente egyszer biztosan megsütöm! Mivel 3 cipó készül belőle, egyet általában elajándékozok, nekünk elég két cipó két napig.




 
Mindig a recept szerint haladok, csak apró változtatásokat követtem el rajta.
A tegnap kivétel volt, izgultam is, hogy sikerül majd, mert 12 óra helyett vagy másfél napig „gyorsult” a kovászom :-) Vasárnap reggel kevertem be a gyorskovászt, de este nem volt időm (meg erőm sem) megsütni a kenyeret, úgyhogy adtam még hozzá 5 dkg kenyérlisztet, és 1 dl langyos vizet, elkevertem, és félreraktam. Másnap, amíg pihentek a lányok, megsültek a kenyérkék is.

Íme a recept:
Gyorskovászt készítek 5 dkg teljes kiőrlésű rozsliszttel, 5 dkg BL80 kenyérliszttel és 5 dkg graham liszttel, hozzáadok másfél dl langyos vizet, 1 teáskanálnyi cukrot, 1 borsónyi élesztőt. Ezeket jól összekavarom és éjszakára (kb.12 órát) hagyom pihenni.


Gyorskovász bekeverve
... és másnap












Ehhez a kovászhoz teszek másnap 25 dkg kenyérlisztet, 10 dkg teljes kiőrlésű rozslisztet, 15 dkg graham lisztet, 3 dl tejet, 2 teáskanál sót, 1 teáskanál cukrot, 2 evőkanál olajat, és 1dkg friss élesztőt. Kedvünk szerint szórhatunk bele különböző magokat, úgy 2 evőkanálnyit (tökmag, lenmag, szezámmag, napraforgómag, stb.)
Dagasztás után pihentetem a tésztát, amíg kb. duplájára nő.

Bedagasztva

Megkelt!

 

Lisztezett deszkára borítom, kicsit átgyúrom, majd háromfelé osztom és cipókat formázok belőlük, és sütőpapírral bélelt tepsire teszem őket. Itt hagyom még pihenni őket 20 percig, majd bemetszem pár helyen a tetejüket, lespirccelem vízzel, megszórom magokkal, és 200 fokos előmelegített, gőzös (egy kis edényben beteszek a sütő aljába 1-2 pohárnyi vizet a sütés első 10 percére) sütőbe teszem őket.




  
Kb. 30 perc alatt megsülnek, de figyeljük őket, hogy szép pirosak legyenek! Ha megsültek, lespriccelem a tetejüket ismét vízzel.

Felvágva






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...